Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
A m a t o r s k a     G r u p a     K o l a r s k a

Pruszków

menu
buttony
forum szosowe
Na tej stronie dowiemy się co i jak w grupie na rowerze, czyli jak jechać aby było lżej :)
Często obserwujemy wyścigi kolarskie i podziwiamy jadących w nich zawodników i dziwimy się jak mogą tyle kilometrów przejechać w takim tempie? I dlaczego oni jadą tak blisko siebie przecież się poprzewracają...

Tych kilka wskazówek pozwoli nam uniknąć kraks i tym podobnych zdarzeń, (choć nie, w 100%) ale będziemy wiedzieć, o co chodzi i jak jechać. W grupie jesteśmy odpowiedzialni na równi każdy za siebie jak i za innego kolarza jadącego przed nami, z boku czy za nami.

  • Starajmy się trzymać jeden tor jazdy, tzn. jechać równolegle do krawędzi jezdni.

  • W miarę możliwości ostrzegać o niebezpieczeństwie na jezdni (dziury w jezdni, wyprzedzani wolniejsi rowerzyści, psy, piesi lub samochody na poboczu drogi)

  • NIE WOLNO robić tak zwanej "RYBKI", czyli gwałtownego ominięcia (jest to za zwyczaj w ostatniej chwili zauważona dziura) jak też NIE WOLNO gwałtownie hamować, może to skończyć się upadkiem lub najechania na hamującego innej osoby z dosyć poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

  • Dojeżdżając do skrzyżowania, nawet jak już ktoś bardzo mocno jedzie dobrze jest odpuścić i zwolnić, dać sobie i innym chwilę na złapanie oddechu tak żeby z przytomnością wjechać na drogę wystarczy około 100-150m.

  • Wjeżdżając na skrzyżowanie, jako pierwszy nie zjeżdżajmy z niego od razu tylko w miarę możliwości zabezpieczmy przejazd dla całej jadącej grupy i ruszajmy jak przejadą wszyscy z grupy lub inna osoba podjedzie i zabezpiecza przejazd wyraźnie to sygnalizując.

  • Przejazd przez miasteczka nie powinien być jakoś wybitnie szybki, jedźmy lepiej zwartą grupą niż szykiem zwanym "ROJEM" jeden tu drugi gdzieś tam.
Ze względu, że większość z nas nie miała możliwości poznać zasad jazdy w szykach kolarskich znanych z wyścigów, a jedynie widziała że coś takiego jest, przygotowałem animacje z trzech podstawowych:
  • - jazda parami, (choć jeszcze przepisy nie zezwalają stosuje się ją od dawna)
  • - wachlarz
  • - podwójny wachlarz

Gdzie, kiedy i po co się je stosuje?

Ad, A
Na rozpoczęcie (wycieczki, treningu), uspokojenie jazdy, zakończenie, posilenie się, przejazd przez miasteczko, czy też do pokonania całego dystansu, CZY PO TO, ABY SPOKOJNIE POGADAĆ!!! Jak również w okresie jesienno zimowym, tempo jest raczej spokojne?

Zasada jazdy: trzeba jechać bark w bark tak, aby nie "sczepić" się kierownicami, zmiany daje się mniej więcej, co 700 - 1000m w zależności od warunków. Pierwsza para po prostu rozjeżdża się na boki lekko zwalniając i schodząc na koniec kolumny. Reszta jedzie normalnym tempem dalej NIE PRZYSPIESZAJĄC. Jeżeli jest jeden kolarz bez pary po prostu nie wychodzi na zmiany lub zamienia się z kimś z innej pary.

Ad, B
To już jazda, którą stosuje się po jakiejś rozgrzewce, pozwala zwiększyć znacznie tempo jazdy i pokonać odcinki, które są pod wiatr, (choć nie tylko) w taki sposób, że pierwszy kolarz rozcina powietrze a reszta wykorzystuje to, jako osłonę przed tym wiatrem i może odpocząć.
Jest to najczęstsza metoda pokonywania kilometrów stosowana przez cyklistów.

Zasada jazdy:
Ustawiamy się równolegle (linia poprowadzona przez głowy zawodników powinna być równoległa do kierunku z którego wieje) do wiatru, starajmy się aby nie przekraczać połowy pasa jezdni. Na zmianie jedzie się około 200-500m w zależności od warunków i ilości kolarzy na wachlarzu, im większy wiatr i ilość osób tym krótsze zmiany, im mniej osób i słabiej wieje tym zmiany dłuższe. Po przejechaniu swojego odcinka na zmianie zawodnik odbija w stronę przeciwną niż jest ustawiona reszta kolarzy, i lekko zwalniając chowa się za kolejnymi zawodnikami z wachlarza schodzi na jego koniec.
Jeżeli ktoś nie wychodzi na zmiany i jedzie za wachlarzem to robi miejsce tak aby ten ze zmiany mógł wjechać w to miejsce. Cała reszta jedzie dalej tym samym tempem nie przyspieszając!!!

Ad, C
Wszystko jak w punkcie "B" tylko musi być większa liczba osób i w jednym i w drugim przypadku bardzo szybko mija czas.

Zasady jazdy: Ustawienie co do wiatru tak jak w wachlarzu pojedynczym, schodzenia ze zmian odbywa się również podobnie po tzw. "kole"" różnica jest tylko w długości zmiany, jest on bardzo krótka 20-50m, można powiedzieć że na zmianie zaznacza się tylko swoją obecność i natychmiast z niej schodzi do drugiego rzędu w którym to można już spokojnie złapać oddech i odpocząć w momencie kiedy zejdzie ze zmiany zawodnik jadący zaraz za nami, z góry taki wachlarz wygląda jak poruszająca się "gąsienica czołgowa".



Aby takie wachlarze się nie rozsypał trzeba w miarę płynnie schodzić i wchodzić na zmiany bo może zdarzyć się taka sytuacja że zejdziemy ze zmiany i nie będzie nikogo za nami i trzeba ciągnąć dalej. Warto to poćwiczyć gdyż przy takiej jeździe poprawia się sama technika jazdy ( robi się nam mniej miejsca wokół i z tym trzeba sobie jakoś radzić zachowując ogólne zasady jazdy w grupie) jak i kondycja wytrzymałościowa i wytrzymałościowo-szybkościowa.

I jeszcze widok przy różnych kierunkach wiatru (oznacza go strzałka).



A co jeśli wieje centralnie w czoło?
Trzeba ustawić się jeden za drugim i ten co jedzie jako drugi musi wybadać i podać na którą stronę trzeba zejść ze zmiany, uważając przy tym aby nie jechać na zakładkę bo leżą wtedy wszyscy !!!!


Copyright © 2011-2013 AGK Pruszków. All Rights Reserved.

Projekt i wykonanie GreQ