This page is hosted for free by cba.pl, if you are owner of this page, you can remove this message and gain access to many additional features by upgrading your hosting to PRO or VIP for just 5.83 PLN.
Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
A m a t o r s k a     G r u p a     K o l a r s k a

Pruszków

menu
buttony
forum szosowe
Na tej stronie dowiemy się co i jak w grupie na rowerze, czyli jak jechać aby było lżej :)
Często obserwujemy wyścigi kolarskie i podziwiamy jadących w nich zawodników i dziwimy się jak mogą tyle kilometrów przejechać w takim tempie? I dlaczego oni jadą tak blisko siebie przecież się poprzewracają...

Tych kilka wskazówek pozwoli nam uniknąć kraks i tym podobnych zdarzeń, (choć nie, w 100%) ale będziemy wiedzieć, o co chodzi i jak jechać. W grupie jesteśmy odpowiedzialni na równi każdy za siebie jak i za innego kolarza jadącego przed nami, z boku czy za nami.

  • Starajmy się trzymać jeden tor jazdy, tzn. jechać równolegle do krawędzi jezdni.

  • W miarę możliwości ostrzegać o niebezpieczeństwie na jezdni (dziury w jezdni, wyprzedzani wolniejsi rowerzyści, psy, piesi lub samochody na poboczu drogi)

  • NIE WOLNO robić tak zwanej "RYBKI", czyli gwałtownego ominięcia (jest to za zwyczaj w ostatniej chwili zauważona dziura) jak też NIE WOLNO gwałtownie hamować, może to skończyć się upadkiem lub najechania na hamującego innej osoby z dosyć poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

  • Dojeżdżając do skrzyżowania, nawet jak już ktoś bardzo mocno jedzie dobrze jest odpuścić i zwolnić, dać sobie i innym chwilę na złapanie oddechu tak żeby z przytomnością wjechać na drogę wystarczy około 100-150m.

  • Wjeżdżając na skrzyżowanie, jako pierwszy nie zjeżdżajmy z niego od razu tylko w miarę możliwości zabezpieczmy przejazd dla całej jadącej grupy i ruszajmy jak przejadą wszyscy z grupy lub inna osoba podjedzie i zabezpiecza przejazd wyraźnie to sygnalizując.

  • Przejazd przez miasteczka nie powinien być jakoś wybitnie szybki, jedźmy lepiej zwartą grupą niż szykiem zwanym "ROJEM" jeden tu drugi gdzieś tam.
Ze względu, że większość z nas nie miała możliwości poznać zasad jazdy w szykach kolarskich znanych z wyścigów, a jedynie widziała że coś takiego jest, przygotowałem animacje z trzech podstawowych:
  • - jazda parami, (choć jeszcze przepisy nie zezwalają stosuje się ją od dawna)
  • - wachlarz
  • - podwójny wachlarz

Gdzie, kiedy i po co się je stosuje?

Ad, A
Na rozpoczęcie (wycieczki, treningu), uspokojenie jazdy, zakończenie, posilenie się, przejazd przez miasteczko, czy też do pokonania całego dystansu, CZY PO TO, ABY SPOKOJNIE POGADAĆ!!! Jak również w okresie jesienno zimowym, tempo jest raczej spokojne?

Zasada jazdy: trzeba jechać bark w bark tak, aby nie "sczepić" się kierownicami, zmiany daje się mniej więcej, co 700 - 1000m w zależności od warunków. Pierwsza para po prostu rozjeżdża się na boki lekko zwalniając i schodząc na koniec kolumny. Reszta jedzie normalnym tempem dalej NIE PRZYSPIESZAJĄC. Jeżeli jest jeden kolarz bez pary po prostu nie wychodzi na zmiany lub zamienia się z kimś z innej pary.

Ad, B
To już jazda, którą stosuje się po jakiejś rozgrzewce, pozwala zwiększyć znacznie tempo jazdy i pokonać odcinki, które są pod wiatr, (choć nie tylko) w taki sposób, że pierwszy kolarz rozcina powietrze a reszta wykorzystuje to, jako osłonę przed tym wiatrem i może odpocząć.
Jest to najczęstsza metoda pokonywania kilometrów stosowana przez cyklistów.

Zasada jazdy:
Ustawiamy się równolegle (linia poprowadzona przez głowy zawodników powinna być równoległa do kierunku z którego wieje) do wiatru, starajmy się aby nie przekraczać połowy pasa jezdni. Na zmianie jedzie się około 200-500m w zależności od warunków i ilości kolarzy na wachlarzu, im większy wiatr i ilość osób tym krótsze zmiany, im mniej osób i słabiej wieje tym zmiany dłuższe. Po przejechaniu swojego odcinka na zmianie zawodnik odbija w stronę przeciwną niż jest ustawiona reszta kolarzy, i lekko zwalniając chowa się za kolejnymi zawodnikami z wachlarza schodzi na jego koniec.
Jeżeli ktoś nie wychodzi na zmiany i jedzie za wachlarzem to robi miejsce tak aby ten ze zmiany mógł wjechać w to miejsce. Cała reszta jedzie dalej tym samym tempem nie przyspieszając!!!

Ad, C
Wszystko jak w punkcie "B" tylko musi być większa liczba osób i w jednym i w drugim przypadku bardzo szybko mija czas.

Zasady jazdy: Ustawienie co do wiatru tak jak w wachlarzu pojedynczym, schodzenia ze zmian odbywa się również podobnie po tzw. "kole"" różnica jest tylko w długości zmiany, jest on bardzo krótka 20-50m, można powiedzieć że na zmianie zaznacza się tylko swoją obecność i natychmiast z niej schodzi do drugiego rzędu w którym to można już spokojnie złapać oddech i odpocząć w momencie kiedy zejdzie ze zmiany zawodnik jadący zaraz za nami, z góry taki wachlarz wygląda jak poruszająca się "gąsienica czołgowa".



Aby takie wachlarze się nie rozsypał trzeba w miarę płynnie schodzić i wchodzić na zmiany bo może zdarzyć się taka sytuacja że zejdziemy ze zmiany i nie będzie nikogo za nami i trzeba ciągnąć dalej. Warto to poćwiczyć gdyż przy takiej jeździe poprawia się sama technika jazdy ( robi się nam mniej miejsca wokół i z tym trzeba sobie jakoś radzić zachowując ogólne zasady jazdy w grupie) jak i kondycja wytrzymałościowa i wytrzymałościowo-szybkościowa.

I jeszcze widok przy różnych kierunkach wiatru (oznacza go strzałka).



A co jeśli wieje centralnie w czoło?
Trzeba ustawić się jeden za drugim i ten co jedzie jako drugi musi wybadać i podać na którą stronę trzeba zejść ze zmiany, uważając przy tym aby nie jechać na zakładkę bo leżą wtedy wszyscy !!!!


Copyright © 2011-2013 AGK Pruszków. All Rights Reserved.

Projekt i wykonanie GreQ